وبلاگ دانش آموز مهدیه پوستفروشان

طرح خوارزمی

درباره‌ «عین الاسد» چه می‌دانید؟

يكشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۰۴:۳۸ ب.ظ

درباره‌ «عین الاسد» چه می‌دانید؟

al asad.JPG

پایگاه عین الاسد که بامداد چهارشنبه ۱۸ دی توسط موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیاتی با نام «شهید قاسم سلیمانی» و رمز مقدس «یا زهرا (س)» هدف قرار گرفت، در استان الانبار در ۱۶۰ کیلومتری غرب بغداد محل استقرار نیروهای آمریکایی و عراقی است.

عین الاسد همان پایگاهی است که از آنجا سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هدف حمله قرار گرفتند؛ به همین دلیل نیروهای ایرانی نیز دقیقاً همان پایگاه را در همان ساعت به عنوان شمه‌ای از «انتقام سخت» ایران با 15 موشک بالستیک هدف قرار دادند.

این پایگاه در زمان «آزادسازی عراق» و سرنگونی حکومت صدام، دومین پایگاه بزرگ نیروهای آمریکایی در عراق بود. وزیر خارجه آمریکا سال گذشته شمار نیروهای این کشور در سراسر عراق را حدود 5000 نفر اعلام کرده بود اما شمار دقیق نیروهای آمریکایی در پایگاه عین‌الاسد و دیگر پایگاه‌ها بطور دقیق مشخص نیست.

عین‌الاسد پایگاه وسیعی است که مساحت آن در حدود «منطقه‌ی سبز بغداد» عنوان می‌شود. تصاویر هوایی، استقرار چندین فروند جنگنده و بالگردهای آمریکایی و تاسیسات بسیار گسترده در این پایگاه را نشان می‌دهد. اهمیت این پایگاه برای دولت آمریکا به حدی است که رئیس جمهوری این کشور در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸ به همراه همسرش ملانیا از این پایگاه بطور سرزده بازدید کرد و پیش از کریسمس امسال مایک پنس معاون ترامپ هم به این پایگاه سر زد. جورج بوش رئیس جمهوری اسبق، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ی دولت او و چند مقام سیاسی دیگر نیز در سال ۲۰۰۷ از این پایگاه نظامی بازدید کرده بودند. علاوه بر اینها این پایگاه نظامی مقصد بسیاری از سلبریتی‌ها و چهره‌های سیاسی‌ای بود که قصد داشتند با نیروهای آمریکایی دیدار کنند.
 

نام این پایگاه در ابتدا «القادسیه» بود که درواقع نام نبردی تاریخی بین ایرانیان و اعراب است. عراقی‌ها ساخت این پایگاه را در سال ۱۹۸۱ آغاز کردند و ساخت آن تا سال ۱۹۸۷ به طول انجامید و در این مدت بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار صرف احداث آن شد. این پروژه در حقیقت یکی از پنج پایگاهی بود که عراقی‌ها در پی جنگ‌های اعراب و اسرائیل در سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۳۹۷ ساخت آنها را آغاز کردند.

این پروژه ظرفیت اسکان 5000 نیرو و تأمین نیاز آنان را دارد. استخر روباز و سرپوشیده، اداره پست، سالن بدنسازی، رستوران فست فود، زمین فوتبال، سالن ورزشی، سینما، کتابخانه، دبستان، دبیرستان، بیمارستان و درمانگاه، بخشی از امکانات این مجموعه به شمار می‌روند که در واقع تمام چیزهایی که «یک آمریکایی» به آنها علاقه دارد را یک‌جا گرد آورده است و این پایگاه به دلیل آنکه در ابتدا برای عراقی‌ها ساخته شده است، مسجد هم دارد. حتی آب آشامیدنی سربازان آمریکایی نیز در همین پایگاه تصفیه و تهیه می‌شود. امکانات نظامی این مجموعه نیز شامل فرودگاه نظامی، پناهگاه برای نیروها و تجهیزات، آشیانه‌های ضد موشک برای هواپیماهای بمب‌افکن و جنگنده‌ها و سوله‌های نظامی است.
 

پیش از اینکه در سال ۲۰۰۳ آمریکا به عراق حمله کند، سه واحد از نیروهای عراقی با در اختیارداشتن جنگنده‌های میگ ۲۱ و میگ ۲۵ در این پایگاه  مستقر بودند اما اندکی بعد از تهاجم آمریکایی‌ها، نیروی هوایی ویژه‌ی استرالیا که در این تهاجم با آمریکا همکاری داشت این پایگاه را اشغال کرد و سپس به نیروهای آمریکایی تحویل داد.

پایگاه هوایی عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در غرب عراق و به نوعی برای آمریکایی‌ها معادل «منطقه‌ی سبز بغداد» بوده است. در حالی که محله‌های اطراف عین الاسد به اندازه هر جای دیگری در عراق خطرناک بود اما این پایگاه بطور نسبی آرام‌تر بود و دسترسی هوایی آن نیز آسان است.

با وجود اینها از زمانی که آمریکا شروع  کرده به خارج کردن بخشی از نیروهای خود از عراق، عین الاسد همچنان یکی از معدود پایگاه‌های تحت اشغال آمریکا باقی مانده است. در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ نیروهای آمریکایی بخش عمده‌ی نفرات خود را از این پایگاه خارج کردند. تفنگداران اعزامی آمریکا به عراق در ماه مارس ۲۰۱۰ به عملیات خود در عراق پایان دادند و در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰ این پایگاه رسماً بسته شد. پایگاه الاسد در سال ۲۰۱۱ به‌طور کامل به دولت عراق بازگردانده شد و پس از آن به مرکز لشکر هفتم ارتش عراق تبدیل شد.
 

اما در سال ۲۰۱۴ نیروهای آمریکایی بار دیگر به بهانه‌ی مبارزه با داعش به این پایگاه برگشتند که با استقبال داعش موجه شدند و این پایگاه چند بار مورد حمله‌ی گروه تروریستی دست‌پرورده‌ی خودشان قرار گرفت.  اوایل سال ۲۰۱۵ داعش منطقه‌ی البغدادی در نزدیکی این پایگاه نظامی را نیز به اشغال خود درآورد و حملات خود به پایگاه را تشدید کرد.

آمریکایی‌ها تحت عنوان ائتلاف بین‌المللی، ظاهراً برای مبارزه با داعش به عراق و پایگاه عین الاسد بازگشتند اما با وجود اینکه شر داعش با رشادت نیروهای ایرانی به فرماندهی شهید سپهبد قاسم سلیمانی از سر منطقه کم شد و فرمانده سپاه قدس در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب رسماً «پایان حکومت داعش» را اعلام کرد، اما نیروهای آمریکایی و انگلیسی دست از سر عراق برنداشتند و همچنان برای تأمین منافع خود که در بی‌ثباتی منطقه نهفته است در این کشور جا خوش کرده‌اند.

پس از آنکه پارلمان عراق اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب و اعلام کرد نیز دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با وقاحت اعلام کرد آمریکا پایگاه‌های خود در عراق را ترک نمی‌کند و اگر دولت عراق خواستار ترک پایگاه‌ها توسط آمریکایی‌هاست باید چند میلیارد دلاری که آمریکا در این اماکن خرج کرده را بپردازد!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۳
مهدیه وستفروشان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی